Over ons

Bij scouts JFK Menen kom je op zaterdag van 14u tot 17u van de vrijheid genieten om met anderen plezier te maken, te ravotten, spelen, jou uit te leven. Dit allemaal met zorg begeleid door de takleiding die iedere vrijdagavond een spel of activiteit voorbereidt. Zo nu en dan gaan we op weekend of op daguitstap en als toppunt van het jaar is er een kamp in de zomervakantie. De jongste takken in een jeugdverblijf, de oudere op tentenkamp en de oudste leden op buitenlandse reis. Daarnaast zijn er nog tal van andere activiteiten, waaronder ons jaarlijks groepsfeest.

In de scouts wordt je gaandeweg uitgedaagd om nieuwe dingen te proberen, problemen vindingrijk aan te pakken en zo jouw plan te leren trekken. Op die manier proberen we samen op de wijze van scouting onze horizon te verruimen. En hoewel elk individu belangrijk is, halen we onze grootste kracht uit het spelen en leven in groep. Want wat je niet alleen kunt, dat doe je samen. We leren onszelf en de anderen kennen, het belang van de groep staat centraal. We proberen dit dan ook verder uit te dragen naar de rest van de wereld. We gaan ervoor ‘deze wereld een klein beetje beter achter te laten dan we hem gevonden hebben’.

Maar bovenal, bij scouts Menen ontmoet je vrienden voor het leven.

Onze lokalen bevinden zich ondertussen al geruime tijd op de koekuit, dit is dan ook onze vaste stek geworden en zal het waarschijnlijk nog een eind blijven.

________________________________________________________________________________________________________________________________

‘Wij zijn scouts en gidsen, meisjes en jongens,
elk met een eigen verhaal. Iedereen kan erbij.
We gaan samen op verkenning en durven tuimelen
in het leven.
De natuur is onze troef.
We geloven in onszelf, in elkaar en in iets meer.
We spelen een spel dat niet luchtledig is,
in vrije tijd die niet vrijblijvend is.
Met groot plezier en kleine daden komen we op
voor onze omgeving en voor een kleurrijk Vlaanderen.
Zo dromen we luidop van gelukkige mensen
in een rechtvaardige wereld.’

Dit is de missie van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

‘Scouting’ is een methode waarbij kinderen en jongeren actief kunnen opgroeien. Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft als jeugdbeweging een eigen pedagogische kijk op scouting; met een eigen doelstelling, een missie en een visie op deze methode, die steunt op vijf basispijlers: zelfwerkzaamheid, engagement, medebeheer, dienst en ploegwerk.